Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin suuri liikennekysely: ympäristö- ja turvallisuusnäkökulmat ohjanneet tänäkin vuonna vahvasti autoilijoiden toimintaa

Ympäristö- ja turvallisuusteot ovat tärkeitä suomalaisille autoilijoille: Selvä enemmistö pyrkii huomioimaan ympäristökysymykset omissa liikennetottumuksissaan ajon aikana, mutta myös kulkupelinsä valinnassa. Suosituimpia ympäristötekoja liikenteessä ovat turhan ajamisen välttäminen sekä taloudellinen ajaminen. Autoilijoiden yleisimpiä turvallisuustekoja ovat keskittyminen itse ajamiseen ajon aikana sekä riittävän pitkistä turvaväleistä huolehtiminen. Parantamisen varaa löytyy sen sijaan kuljettajien vireystasosta. Tämä selviää Fintrafficin suuresta liikennekyselystä, johon tänä vuonna vastasi yli 1000 henkilöä.

Enemmistö Fintrafficin suureen liikennekyselyyn tänä vuonna vastanneista huomioi ympäristökysymykset ajotavassaan, ja yleisin ympäristöteko ratin takana oli taloudellinen ajaminen: Kyselyyn vastanneista 70 prosenttia kertoi ajavansa taloudellisesti aina tai lähes aina, ja luku oli pysynyt viime vuoteen verrattuna samana. Erityisesti iäkkäämmät kuljettajat kunnostautuivat taloudellisessa ajamisessa: 65–79-vuotiaista peräti 78 prosenttia kertoi ajavansa aina tai lähes aina taloudellisesti (2023: 76 %). Harvimmin taloudelliseen ajoon pyrkivät 18–24-vuotiaat vastaajat, joilla vastaava luku oli vain 57 prosenttia (2023: 64 %).

Taloudellisen ajon kulmakivi on optimaalinen vauhti. Välttämällä tarpeettomia kiihdytyksiä, äkkijarrutuksia ja turhia pysähdyksiä kuljettaja ajaa taloudellisemmin, polttoainetta säästäen, ja tekee liikenteestä samalla turvallisempaa sekä ennakoitavampaa myös muille liikkujille. Taloudellinen ajoneuvo on lisäksi asianmukaisesti huollettu eikä se kuljeta mukanaan myöskään ylimääräistä painolastia, kuten esimerkiksi tyhjää kattoboksia, joka kasvattaa turhaan kulutusta”, opastaa Fintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki.

Turhaa autoilua välttämällä säästää sekä luontoa että lompakkoa

Taloudellisen ajotavan lisäksi suosituimmaksi keinoksi ympäristöystävällisemmässä ajossa nousi turhan autoilun välttäminen: Yli puolet vastanneista, 54 prosenttia, pyrki välttämään turhaa ajamista aina tai lähes aina (2023: 57 %). Lisäksi enemmistö vastanneista, 52 prosenttia, vaihtaa auton aina tai lähes aina pyörään tai kävelyyn sen ollessa mahdollista (2023: 50 %).

”Kun matkareitin suunnitteluun käyttää aikaa ja hoitaa autoillessaan useamman menon samalla kertaa, säästää sekä aikaa että polttoainetta. Kyytejä voi yhdistellä ja kulkuvälineitä voi miettiä uusiksi matkan ja tarpeen mukaan. Fintraffic Mobiili -sovelluksella ajoreitin suunnittelun voi hoitaa hyvissä ajoin vaikkapa kotisohvalta. Automatkojen päästötietoja autoilija pääsee lisäksi vertailemaan valtakunnallisen reittioppaan opas.matka.fi:n avulla. Kyselyn tulokset kertovat myös siitä, että moni korvaa automatkojaan mahdollisuuksien mukaan pyöräillen, kävellen tai julkisen liikenteen vaihtoehdoilla”, Sauramäki kertoo.

Alueelliset erot tulevat esille liikennevälineen valinnassa: Julkista liikennettä hyödynnetään luonnollisesti eniten siellä, missä sen saatavuus on parasta, joten pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella julkista liikennettä suositaan selvästi muuta Suomea enemmän. Myönteisimmin julkiseen liikenteeseen auton korvaajana suhtautuivat 18–34-vuotiaat vastaajat. 

Ympäristönäkökulmat huomioidaan myös auton valinnassa: Kolmannes vastaajista, 34 prosenttia, ottaa ympäristönäkökulmat huomioon autoa hankkiessaan aina tai lähes aina, mutta aivan viime vuoden tasolle ei ylletä, sillä viime vuonna vastaava luku oli 39 prosenttia. Alueellisesti ympäristönäkökulmat vaikuttavat eniten Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla asuvien vastaajien autohankintoihin.

Keskity ratin takana ainoastaan ajamiseen

Fintrafficin suuren liikennekyselyn mukaan autoilijat huomioivat ajaessaan varsin tunnollisesti turvallisuusnäkökohdat. Autoilijoiden yleisimpiä turvallisuustekoja ovat keskittyminen itse ajamiseen ajon aikana sekä riittävän pitkistä turvaväleistä huolehtiminen: Vastaajista 93 prosenttia keskittyi aina tai lähes aina ajon aikana vain itse ajamiseen (2023: 94 %) ja 87 prosenttia huolehti aina tai lähes aina riittävistä turvaväleistä (2023: 89 %). Parantamisen varaa löytyi erityisesti kuljettajan vireystilasta, sillä vastaajista vain 23 prosenttia kertoi ajavansa aina vain hyvin levänneenä (2023: 24 %). Lähes aina tai yleensä levänneenä ajoi puolestaan 71 prosenttia vastaajista (2023: 72 %).

”Ratin takana on keskityttävä ainoastaan ajamiseen. Poista ajohetkistäsi siis häiriötekijät ja pidä esimerkiksi kännykkä kokonaan pois ulottuviltasi, sillä katseen ollessa pois tieltä voi onnettomuusriskikin moninkertaistua. Onnettomuuksien todennäköisyyteen vaikuttaa merkittävästi myös kuskin vireystila, sillä väsynyt kuski reagoi hitaammin äkillisiin tilanteisiin eikä huomioi ympäristöään yhtä tarkkaavaisesti. Autoilijan tuleekin aina varmistaa, että hän on hyvin levännyt ja pitkillä ajomatkoilla on maltettava pitää riittävästi taukoja. Matkaan pitää myös varata aikaa niin, että kiire ei ole jo lähdössä mukana, sillä se lisää huolimattomuutta ja riskinottoa liikenteessä”, painottaa Sauramäki.

Fintrafficin suuri liikennekysely toteutettiin valtakunnallisesti 16.5.–20.5.2024. Kyselyn toteutti Taloustutkimus. Kyselyyn vastasi 1093 henkilöä, ja vastaajien ikähaitari oli 18–79 vuotta. Vastaajien otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan kohderyhmää edustavaksi. Kyselyn ympäristö- ja turvallisuusteemoista löydät taustoittavaa lisätietoa tämän uutisen liitteeltä.

Jaa

Liitetiedostot

Liite Koko
Tulosten vertailu 2023-2024.pdf 894.75 KB