Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin meriliikenteenohjaus mukaan kansainväliseen Open Risk II -hankkeeseen: tähtäimessä innovatiiviset riskinarvioinnin ja -hallinnan työkalut merenkulun turvallisuuden parantamiseksi

Fintrafficin meriliikenteenohjaus on lähtenyt mukaan projektikumppaniksi kehittämään uusia meriliikenteen riskienhallinnan työkaluja EU Interreg Batic Sea Region rahoitteiseen Open Risk II -hankkeeseen. Vuoteen 2027 kestävässä hankkeessa kehitetään innovatiivisia riskienhallintatyökaluja, jotka auttavat estämään merionnettomuuksia ja minimoimaan niiden negatiivisia ympäristövaikutuksia sekä parantamaan viranomaisten ja muiden merenkulun sidosryhmien riskienhallinnan suorituskykyä.

Riskienhallinnalla on merkittävä rooli merenkulun turvallisuuden varmistamisessa. Meriliikenteessä esiintyvät riskit voivat johtaa vakaviin onnettomuuksiin, joiden seurauksena voi syntyä henkilö- ja ympäristövahinkoja sekä taloudellisia menetyksiä. Siksi onkin ensisijaisen tärkeää kehittää ja käyttää tehokkaita riskienhallinnan työkaluja.

"Hanke tarjoaa meille mahdollisuuden olla mukana kehittämässä entistä yhtenäisempiä ja kestävämpiä riskienhallintatyökaluja, joita voimme lopulta hyödyntää myös omassa toiminnassamme. Hankekumppanina tuomme mukaan osaamistamme koko Suomen rannikon leveydeltä, missä laadukkaalla riskienhallinnalla on keskeinen rooli sujuvan ja turvallisen alusliikenteen varmistamisessa", kertoo kehityspäällikkö Esa Kallio Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta.

Hankkeen sisältö jaettu kolmeen kokonaisuuteen

Open Risk II -hanke on jaettu kolmeen osakokonaisuuteen, joilla luodaan entistä parempaa riskikuvaa, ja tuetaan varautumista etenkin öljyonnettomuuksien varalle.

Hankkeen ensimmäisessä osa-alueessa jalostetaan Itämeren alueen tarpeisiin sopiva versio norjalaisesta riskienhallinnan AISyRISK-työkalusta, jota Norjan viranomaiset käyttävät operatiivisessa toiminnassaan. Lisäksi osakokonaisuudessa kehitetään meriviranomaisten käyttöön kokonaan uusi moduuli jäätilanteiden navigointiriskeille. Toinen osakokonaisuus käsittää mahdollisten öljyonnettomuuksien varalle alueellisen integroidun verkkopalvelun rakentamisen Itämerelle, ja palvelun käyttäjinä ovat tässä kansalliset meriviranomaiset. Kolmannessa osakokonaisuudessa kehitetään meriviranomaisten, liikenneviranomaisten ja muiden tarpeellisten sidosryhmien käyttöön riskienhallinnan työkalu, jolla voidaan arvioida jatkossa itse riskienarviointien laatua ja suorituskykyä. 

Open Risk II on EU:n Interreg BSR -ohjelman yhteisrahoittama hanke, jossa Suomesta mukana ovat Fintrafficin meriliikenteenohjauksen lisäksi hankkeen pääkumppanina Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto sekä NDPTL. Muita hankekumppaneita ovat Norjan merenkulkulaitos, Gdańskin teknillinen yliopisto Puolasta sekä Tarton yliopisto Virosta. Hankkeesta löydät lisää täältä.

Jaa

Tagit