Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kehityksessä edetty isoin askelin - kurkistus vuoden 2023  kehitystyön kohokohtiin

Fintrafficin meriliikenteenohjauksen kaiken tekemisen keskiössä on meriliikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden varmistaminen. Teemme jatkuvasti töitä digitalisoituvan meriliikenteen ytimessä: kehitämme alusliikennepalvelun lisäksi meriliikenteen tiedonvaihtoalustoja, älykkäitä tietopalveluita ja tilannekuvaa. 

Tavoitteenamme on, että data liikkuu tehokkaasti ja reaaliaikaisesti alusten, Suomen satamien ja  esimerkiksi eri satamaoperaattoreiden välillä. Tämä mahdollistaa entistä turvallisemman, sujuvamman ja tehokkaamman meriliikenteen sekä merikuljetusten kytkeytymisen muihin liikennemuotoihin. Voimakasta kehitystyötä tehtiin viime vuonna erityisesti uuden Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO:n ympärillä, jossa on lähdetty etsimään innovatiivisesti uusia digitaalisia ratkaisuja Suomen merilogistiikan kehittämiseksi. 

”Toimiva, turvallinen ja kestävä merenkulku on Suomelle elintärkeää, sillä ulkomaankauppamme nojaa pitkälti toimivaan merilogistiikkaan. NEMO on esimerkki uusista innovatiivisista kehityshankkeistamme Suomessa, jossa digitalisaatiota hyödyntämällä on lähdetty luomaan täysin uutta palvelukokonaisuutta, jolla vahvistetaan Suomen merenkulun kilpailukykyä ja älykkään meriliikenteen käyttöönottoa sekä edistetään liikenteen ekosysteemien kehittymistä kansallisella ja kansainvälisellä tasolla", taustoittaa Fintrafficin meriliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Rami Metsäpelto.

NEMO:n päätavoitteena on luoda yhtenäiset tavat toimittaa alusselvityksen edellyttämät ilmoitukset ilmoittajalta viranomaisille sekä varmistaa, että tieto on mahdollista antaa samalla tavalla kaikkiin kansallisiin merenkulun tiedonhallintajärjestelmiin EU-jäsenmaissa. Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO:n lisäarvopalvelut tukevat lisäksi erilaisten satamakäyntien optimointipalveluiden kehittämistä ja toteuttamista. NEMO on huomioitu laajasti niin Suomessa kuin maailmallakin. Se voitti viime vuonna muun muassa globaalin Service Design Award 2023 -palvelumuotoilupalkinnon sekä kansallisen Vuoden vastuullisin digiteko -palkinnon. 

Kansainvälisesti kiinnostava Master’s Guide yhtenäistää käyttäjäkokemuksen Suomen satamissa 

Suomessa otettiin edelläkävijämaana käyttöön viime vuonna myös alusliikenteen uusi Master’s Guide -palvelu, joka tarjoaa maamme satamiin saapuville aluksille ja muille sidosryhmille kootusti kaikki alusliikenteen tärkeät erityisohjeistukset. 

"Master’s Guide -palvelu on tulosta strategiamme mukaisesta toiminnastamme, jossa rakennetaan uusia tuotteistettuja palveluita alusliikenteen tarpeisiin turvallisuuskärki edellä. Palvelu parantaa alusten reittisuunnittelua ja tilannetietoisuutta sekä tukee meriliikenteen toimijoiden viestintää ja turvallista liikennettä VTS-alueillamme. Mahdollisuus tarjota Suomeen suuntautuvalle alusliikenteelle yhtenäistetty käyttäjäkokemus satamasta riippumatta nostaa Master’s Guiden myös kansainvälisesti kiinnostavaan valoon", kertoo Rami Metsäpelto uuden palvelun merkittävyydestä.

Sidosryhmien tarpeiden ja toiveiden ymmärtäminen ovat olleet Master’s Guide -palvelun kehitystyön ytimessä, ja palvelun sisältö on suunniteltu alusta alkaen käyttäjälähtöisesti yhteistyössä suomalaisen merenkulun sidosryhmien sekä Suomeen suuntautuvan alusliikenteen kansipäällystön kanssa. Julkaisuvaiheessa Master’s Guide -palvelu otettiin käyttöön viime vuoden lopussa kymmenessä suomalaisessa satamassa, mutta tulevaisuudessa se tulee kattamaan kaikki maamme satamat. Pidemmän aikavälin visiona on jatkokehittää palvelua siten, että kukin alus saa kohdennettua tietoa juuri omaan matkaansa liittyen.

Lähes parikymmentä uutta kohtaamis- ja ohittamiskieltoaluetta Suomen rannikolle

Fintrafficin meriliikennekeskusten tärkeimpiä tehtäviä on estää alusten vaaralliset kohtaamiset ja ohitukset sekä liikenteen ruuhkautuminen Suomen pitkällä ja usein vaikeakulkuisella rannikolla. Yksi tehokkaimmista keinoista tässä onnistumiseen ovat alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet, joiden koko Suomen kattava tarkastusprojekti valmistui vuodenvaihteessa. 

”Kävimme yhdessä alan viranomaisten, sidosryhmien ja asiakkaidemme kanssa läpi Suomen rannikolla olevat kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet, ja arvioimme niiden tarkoituksenmukaisuutta ja uusien alueiden tarvetta. Vuodenvaihteessa valmistuneen tarkastusprojektin tulosten pohjalta esitettiin kaikkiansa 18 uuden kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueen perustamista Suomen rannikolle”, summaa Rami Metsäpelto.

Alusten kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueiden tarkastusprojektissa oli mukana yli 100 eri toimijaa kotimaisen merenkulun eri toiminnoista. Mukana projektissa oli Fintrafficin meriliikenteenohjauksen, Väyläviraston ja Traficomin edustajia, luotseja, alusten kansipäällystöä, hinaajapäälliköitä, varustamoiden ja satamien edustajia, Puolustusvoimat sekä Rajavartiolaitos. Uudet kohtaamis- ja ohittamiskieltoalueet sekä muut muutokset nykyisiin alueisiin tullaan päivittämään Traficomin liikennesääntömääräyksen antamisen jälkeen alueellisiin alusliikenteen erityisohjeistuksiin eli Master's Guideihin. 

Haluatko tietää lisää Fintrafficin meriliikenteenohjauksen vuoden 2023 päätapahtumista? Niihin pääset tutustumaan maaliskuun lopussa julkaistavasta vuosikertomuksestamme. 

Fintrafficin meriliikenteenohjaus edistää alusliikenteen turvallista ja sujuvaa liikennettä vuorokauden jokaisena hetkenä vuoden ympäri. Tiedotamme aluksille muusta liikenteestä ja alusten kulkuun vaikuttavista seikoista, kuten sää- ja jääolosuhteista sekä turvalaitevioista. Lisäksi ohjaamme liikennettä sekä ylläpidämme turvallisuusradiotoimintaa.  

Jaa