Hyppää pääsisältöön

Fintrafficin lennonvarmistuksen muutosneuvottelut päätökseen

Fintrafficin lennovarmistuksessa käydyt muutosneuvottelut ovat päättyneet. Muutosneuvotteluissa on käsitelty lennonvarmistuksen palveluiden heikentyneen kysynnän vaikutuksia yhtiön taloudelliseen tilanteeseen ja tarjolla olevaan työhön. Lennonvarmistuspalveluiden kysyntää heikentävät Ukrainan sota ja siihen liittyvät muutokset ilmatilankäytössä, pandemian vaikutukset sekä julkisen ostoliikenteen väheneminen loppukesällä.

Muutosneuvotteluiden kohteena on ollut koko Fintrafficin lennonvarmistuksen henkilöstö. Yhtiössä toteutetaan loppuvuoden 2022 aikana osa- ja kokoaikaisia lomautuksia, joiden tavoitteena on suhteuttaa työn tarjontaa kysyntää vastaavasti sekä pienentää kustannuksia. Yhtiössä on lomautettu henkilöstöä koronapandemian alettua vuonna 2020.

”Alkuvuoden positiivinen kehitys ylilennoissa pysähtyi Ukrainan sodan alettua. Länsiyhtiöt eivät tällä hetkellä lennä Venäjän ilmatilan yli. Tämä on vähentänyt merkittävästi lennonvarmistuspalveluiden kysyntää Suomessa. Samalla Fintrafficin tuotot ovat alentuneet ja tuloksemme on alkuvuonna ollut tappiollinen tuntuvista säästötoimista huolimatta. Koska tilanteeseen ei ole odotettavissa nopeaa muutosta, olemme hyvässä yhteistyössä henkilöstömme kanssa etsineet ratkaisuja tukalaan tilanteeseen. On valitettavaa, että joudumme jatkamaan myös henkilöstöön kohdistuvia säästötoimia. Pyrimme työnantajana tukemaan kaikin tavoin henkilöstöämme tässä vaikeassa tilanteessa”, sanoo Fintrafficin lennonvarmistuksen toimitusjohtaja Raine Luojus.

”Lentoliikenne on välttämätöntä Suomen taloudelliselle kilpailukyvylle ja huoltovarmuudelle; ala on myös merkittävä työllistäjä Suomessa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan muuttaa tilannetta lentoliikenteessä Suomessa pitkäksi aikaa. Lennonvarmistuksen rahoitus ja maksut ovat tarkkaan säänneltyjä, ja covid-19-pandemia ja nyt Ukrainan tilanne ovat tuoneet esille järjestelmän haavoittuvuuden. Tarvitaan poliittinen keskustelu siitä, kuinka maksujen määräytyminen tulevaisuudessa tehdään, jotta nyt välttämätön ja valtiolta jo saatu tuki ei vahingoita lennonvarmistusta Suomessa pitkällä aikavälillä. Pitkittynyt tilanne on jo johtanut työvoiman pakenemiseen ilmailualalta. Uusien osaajien koulutus vie aikaa, ja osaajien puute voi johtaa myös Suomessa samankaltaiseen kaaokseen kuin uutiskuvat Euroopan lentokentiltä kertovat”, toteavat lennonjohtajien pääluottamushenkilö Katariina Syväys, YTN:n luottamusmies Ville-Hermanni Kilpiä ja ilmailutietoteknisten pääluottamusmies Ari Juonolainen.

Jaa