Elokuussa 2023 käynnistynyt ANS ISO 9001 -projekti saatiin ansiokkaasti päätökseen, kun Fintrafficin lennonvarmistukselle myönnettiin kesäkuussa ISO 9001 -sertifikaatti. Sertifikaatin vaatiman kaksivaiheisen auditointiprosessin molemmat vaiheet läpäistiin ilman poikkeamia. Kuinka ISO 9001 -standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä näkyy jatkossa käytännössä lennonvarmistuksen toiminnassa? Millainen merkitys sertifioinnilla on Fintrafficin Lennonvarmistukselle yhtiönä?
ISO 9001 on kansainvälinen standardi, joka määrittelee tehokkaan laadunhallintajärjestelmän periaatteet. Standardi auttaa organisaatioita varmistamaan tuotteiden ja palveluiden laadun sekä asiakastyytyväisyyden. ANS ISO 9001 -projektissa rakennettiin standardin mukainen laadunhallintajärjestelmä osaksi olemassa olevaa johtamisjärjestelmää. Fintrafficin lennonvarmistus läpäisi kaksivaiheisen ulkoisen auditoinnin ensimmäisen vaiheen maaliskuussa ja toisen vaiheen toukokuun lopulla. Molemmat auditoinnit läpäistiin ilman poikkeamia. Virallinen ISO 9001 -sertifikaatti myönnettiin yhtiölle 7.6.2024.
- Alkukeväällä työstimme tiiviisti lennonvarmistuksen dokumentaation ja toimintamallien päivityksiä, täydennyksiä ja korjauksia. Ensimmäisen auditointivaiheen läpäisyn jälkeen täydensimme huhti-toukokuussa vielä prosesseja ja dokumentaatiota, teimme ISO 9001 -standardin mukaiset sisäiset auditoinnit sekä toteutimme laajan johdon katselmuksen päivitettyyn toimintaan. Toukokuussa toteutettiin auditoinnin toinen vaihe, jossa auditoijat kävivät mm. haastattelemassa lentoasemien ATS-päälliköitä sekä operatiivista ja teknistä henkilökuntaa pääkonttorimme lisäksi verkostokentillä Turussa ja Pirkkalassa. Nämä olivat merkittäviä vierailuja, sillä ne toivat näkyväksi, kuinka uuden laadunhallintajärjestelmän kehityksessä on huomioitu lennonvarmistuksen toiminta läpi koko Suomen, kertoo johtaja Matts-Anders Nyberg Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
- Sertifikaatti on konkreettinen osoitus lennonvarmistuksen laadukkaasta kokonaisvaltaisesta toiminnasta. Vaikka ISO 9001 ei tuo operatiiviseen lennonvarmistustoimintaan suurempia muutoksia, on monia toimintatapoja täsmennetty, prosesseja sujuvoitettu sekä toiminnan systemaattisuutta kasvatettu, kertoo laatupäällikkö Johanna Ojanen Fintrafficin lennonvarmistuksesta.
Lennonvarmistuksen Ilmailutiedotuspalvelulla (AIS) on ollut oma ISO 9001 -sertifikaatti jo parinkymmenen vuoden ajan. Nyt AIS:n ansiokkaasti ylläpidetty sertifikaatti on integroitu koko yhtiön kattavan sertifioinnin piiriin. Uuden ladunhallintajärjestelmän arvioi ja sertifioi Kiwa Inspecta.
Systemaattisempaa toimintaa ja uusia kaupallisia mahdollisuuksia
Moni laadunhallintajärjestelmän elementeistä on ollut jo olemassa, sillä Traficomin Fintraffic ANS:lle myöntämä hyväksyntätodistus edellyttää ilmailulainsäädännön mukaista toimintaa. ISO 9001 -standardin mukainen toiminta auttaa kuitenkin lennonvarmistusta toimimaan entistä paremmin erilaisten viranomaisvaatimusten ja lainsäädännön mukaisesti. Lisäksi se tuo systemaattisuutta ja tehokkuutta johtamiseen ja päivittäisiin työtapoihin.
- Asiakkuudenhallinta, asiakastyytyväisyyden seuranta sekä riskien arviointi ja hallinta ovat keskeisimpiä osa-alueita, joihin ISO 9001 tuo lisää systemaattisuutta. Konkreettinen uudistus on esimerkiksi uusi asiakaspalautekanava, joka otettiin käyttöön uudistetun laadunhallintajärjestelmän myötä. Sertifikaatti parantaa myös mahdollisuuksia osallistua palveluntarjoajana kansainvälisiin tarjouskilpailuihin, joissa ISO 9001:n mukainen laadunhallintajärjestelmä on hakuehtona, avaa Nyberg laadunhallintajärjestelmän tuomia hyötyjä.
Uusi laadunhallintajärjestelmä auttaa Fintrafficia viestimään systemaattisemmin asiakkaille ja sidosryhmille lennonvarmistuksen toiminnasta ja laatutavoitteista. Jatkossa Fintraffic Lennonvarmistuksen sidosryhmät voivat huomioida laatusertifikaatin myös omissa auditoinneissaan, keskittyen entistä selkeämmin yhtiöiden rajapintoihin tietäessään, että lennonvarmistuksen yleinen johtamisjärjestelmä ja dokumentointi on kansainvälisen laatustandardin mukaista.
Lähtöpiste yhtiön toiminnan kehittämiselle
Sertifikaatti on Fintrafficin lennonvarmistukselle lähtöpiste, josta lähdetään kehittämään yhtiön toimintaa edelleen laadunhallintajärjestelmän tarjoamien työkalujen avulla.
- Tavoitteemme on ottaa laadunhallintajärjestelmän avulla talteen kaikki se hyvä, jonka avulla voimme kehittää toimintaa strategiamme mukaisesti kohti maailman turvallisinta, sujuvinta ja ympäristöystävällisintä lentoliikennettä, kertoo Nyberg.