Fintrafficin tieliikenteenohjauksen ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö, jossa rakennetaan liikenneriskejä tunnistavia uusia datamalleja, on käynnistynyt kuluvan kesän aikana. Yhteistyössä on päästy jo kartoittamaan tietovarantoja sekä etsimään ja luokittelemaan liikenteellisiä riskitekijöitä, mitkä ennakoimalla liikenne saadaan maanteillä tulevaisuudessa sujumaan entistäkin turvallisemmin.
Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston välinen yhteistyö on käynnistynyt rivakasti. Keväällä allekirjoitetussa yhteistyösopimuksessa on jo siirrytty keräämään Suomen valtion tieverkolta eri liikenne- ja olosuhdedataa. Samalla on lähdetty myös kartoittamaan ja luokittelemaan datalähteitä, joilla on erityistä vaikutusta maantieliikenteessä tapahtuviin liikenneonnettomuuksiin, ja jotka aiheuttavat maanteillä läheltä piti -tilanteita.
”Dataa on ollut hyvin saatavilla muun muassa sääolosuhteista, joita analysoimalla on pyritty arvioimaan, kuinka paljon esimerkiksi sateinen, pimeä tai liukas ajokeli nostavat onnettomuusriskiä. Yhteistyö on pitänyt sisällään myös laajempaa perehtymisvaihetta itse alaan, mistä esimerkkeinä tutustumiset Fintrafficin tieliikennekeskukseen ja tiesääpalveluun, joista on molemmista saatu lisää taustoittavaa tietoa käytettävistä datalähteistä”, kertoo Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa tietotekniikan kandidaatin tutkintoa suorittava Jimi Jukkala.
Datasta on päästy muodostamaan myös jo ensimmäisiä alustavia analyysejä, ja niissä on vertailtu esimerkiksi liukkaiden ajokelien ja alueellisten liikenneonnettomuustilastojen välistä suhdetta.
”Yhteistyö on käynnistynyt kyllä hienosti. Meillä on Fintrafficin keli- ja olosuhdetiedon lisäksi käytössä laajasti eri dataa aina autovalmistajien autojen keräämistä liukkaustiedoista hallinnonalan onnettomuustilastoihin. Olemme päässeet luokittelemaan jo myös liikenteellisten riskien painoarvoja ja ensimmäisiä ristikkäisanalyysejäkin eri datalähteiden välillä on koeponnistettu”, jatkaa tyytyväisenä Fintrafficin Head of Digital Jani Kariniemi.
Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston välisessä yhteistyössä tavoitteena on ensivaiheessa tunnistaa tekoälyn ja analytiikkaosaamisen avulla Suomen valtion tieverkolta uusia liikenteellisiä riskitekijöitä, joilla on suoraa vaikutusta liikenteen turvallisuuteen.
Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto allekirjoittivat huhtikuussa 2024 yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tehdä pitkäaikaista yhteistyötä turvallisen, sujuvan ja ympäristöystävällisen tieliikenteen kehittämiseksi. Yhteistyö yhdistää toisiinsa Fintrafficin tuottaman ja hallinnoiman tiedon sekä Jyväskylän yliopiston datamalli- ja analytiikkaosaamisen.
Kuva: Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunnassa tietotekniikan kandidaatin tutkintoa suorittava Jimi Jukkala.