Hyppää pääsisältöön
Rekka-auto maantiellä

Erikoiskuljetuksia liikkuu teillä nyt ennätysmäärä – osaatko toimia, kun kohtaatte liikenteessä?

Ajoiko vastaan varoituskyltillä varustettu auto keltaiset valot vilkkuen? Jäitkö ihmettelemään kunnioitusta herättävä kolonnaa, jossa kuljetettiin liikenteen seassa poikkeuksellisen suurta kuormaa? Yhä useampi tiellä liikkuja kohtaa nyt auton ratissa erikoiskuljetuksen, mikä vaatii malttia ja joskus myös liikennesääntöjen virkistämistä muistiin.

Erikoiskuljetusten määrä on moninkertaistunut viime vuosiin verrattuna

Erikoiskuljetusten määrä Suomessa on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi. Erityisesti tänä keväänä erikoiskuljetuksia on kulkenut lähes kymmenkertainen määrä aiempiin vuosiin verrattuna. Esimerkiksi toukokuussa ajettiin tänä vuonna peräti 165 tiedotuskriteerin täyttävää erikoiskuljetusta, kun vuonna 2020 ajoja oli samassa kuussa 21 ja vuoden 2019 toukokuussa vain 17 kappaletta. Huhtikuun osalta on nähtävissä vastaava trendi: vuosien 2019-2020 noin kymmenen kuljetuksen sijaan huhtikuussa 2021 teillä on liikkunut 72 tiedotuskriteerin täyttävää kuljetusta.

Yleisimpiä Suomen teillä liikkuvia kuljetuksia ovat muuntamot, laivan moottorit, raitiovaunut, tuulivoimaloiden siivet ja rungot sekä rakennusmoduulit, jotka rakennetaan tehtaalla mahdollisimman valmiiksi ja kuljetetaan asennusta varten paikan päälle kohteeseen. Varoitusauton kyltti kertoo, onko vastaan tulossa pitkä, leveä vai korkea erikoiskuljetus.

Fintrafficin tieliikennekeskus ylläpitää reaaliaikaista tilannekuvaa kuljetuksista

Omatoimisesti ei suurta kuljetusta saa lähteä Suomen tieverkostolla ajamaan, sillä jokaista luvanvaraisen erikoiskuljetuksen kriteerit täyttävää kuljetusta varten on haettava erillinen kuljetuslupa. ELY myöntää määrittämiensä kriteerien mukaan erikoiskuljetuksille luvat sekä lähettää tiedotuskriteerin täyttävistä luvista tiedon Fintrafficille. Mikäli kuljetuksen korkeus tai leveys on yli 7 metriä tai pituus yli 40 metriä, on tieto erikoiskuljetuksesta ja sen reitistä oltava perillä Fintrafficin tieliikennekeskuksessa vähintään kaksi päivää ennen kuljetuksen lähtöä.

- Tarkistamme tieliikennekeskuksessa kuljetuksen suunnitellun reitin sekä teemme valmiiksi tiedotepohjan kuljetuksesta. Tiedote tarkistetaan ja lähetetään, kun kuljetuksen vetäjä ilmoittaa meille, että erikoiskuljetus lähtee matkaan, kertoo Fintrafficin tieliikennekeskuksen liikennepäivystäjä Marko Viljanen.

Erikoiskuljetuksen vetäjän velvollisuuksiin kuuluu olla koko matkan ajan säännöllisesti yhteydessä Fintrafficin tieliikennekeskukseen, raportoiden kuljetuksen tilanteesta ja sijainnista. Fintrafficin tieliikennekeskuksen tehtävä on puolestaan ylläpitää reaaliaikaista tilannekuvaa, koordinoida eri tahojen tietoja ja pyyntöjä oikeaan paikkaan sekä tiedottaa erikoiskuljetuksen tilanteesta tienkäyttäjille, medialle ja tarvittaessa viranomaisille.

- Matkaosuusilmoituksia tehdään kuljetuksen reaaliaikaisen sijainnin mukaan kahden tunnin pätkissä kerrallaan. Mikäli kuljetukselle sattuu jotain, ilmoittaa kuljetuksen vetäjä välittömästi tieliikennekeskukselle häiriötilanteesta, avaa Viljanen.

Tieliikennekeskus myös ennakoi tieliikennettä kuljetuksen suunnitelulla reitillä. Mikäli erikoiskuljetuksen matkan varrella sattuu esimerkiksi siitä riippumaton onnettomuus, tieliikennekeskus voi ohjata erikoiskuljetuksen pysähtymään ja odottamaan, kunnes onnettomuuspaikka on saatu purettua sen tieltä.

Muista nämä, kun liikut samalla tiellä erikoiskuljetuksen kanssa

Erikoiskuljetusten kanssa ei kannata hermoilla liikenteessä, vaikka autoilijalla olisikin kiire ja ison kuljetuksen hidas vauhti turhauttaisi. Erikoiskuljetus kun päästää perässä ajavan autoletkan aina turvallisessa kohdassa ohitseen. Oma väärin arvioitu toiminta voi pahimmillaan aiheuttaa onnettomuuden tai liikenteen pysähtymisen pitkäksi aikaa.

- Ihmisten on tärkeää hahmottaa erikoiskuljetusten todellinen koko ja niiden vaikutus liikenteeseen. Esimerkiksi 95 metriä pitkä erikoiskuljetus varoitusautoineen on noin puoli kilometriä pitkä letka. Autoilija ei voi lähteä ohittamaan sitä samalla tavalla kuin muuta liikennettä, vaan on ymmärrettävä oman toiminnan seuraukset koko liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen, painottaa Viljanen.

Autoilijan kannattaa seurata liikennetiedotteita tai Fintrafficin Liikennetilanne-palvelua, jotta tietää jo etukäteen, osuuko erikoiskuljetus oman matkan varrelle. Mikäli mahdollista, ajoreitti ja aikataulu kannattaa suunnitella niin, että välttää erikoiskuljetuksen tien päällä.

Entäpä mitä tehdä, kun erikoiskuljetus tulee vastaan? Hiljennä aina vauhtia ja hakeudu tien sivuun huomatessasi erikoiskuljetuksen mukana kulkevat varoitusautot. Pysähdy mahdollisimman reunaan, mikäli liikenteenohjaaja antaa sinulle pysähtymiskäskyn. Noudata aina liikenteenohjaajan antamia käskyjä – ne ovat lain edessä yhtä päteviä kuin poliisin käskyt vastaavassa tilanteessa.

Fintraffic on maantieliikenteen tiedottamisen hermokeskus, josta lähtee vuosittain 10 000 liikennetiedotetta. Vastaamme, että poikkeus- ja häiriötilanteissa tieto kulkee eri viranomaisten, kuten poliisien ja pelastuksen sekä esimerkiksi tiepuolen urakoitsijoiden ja kunnossapidon suuntaan. Vaikka koronapandemia vähensi liikennemääriä pääteillä 10 %, on erikoiskuljetusten määrä moninkertaistunut keväällä 2021 edellisvuosiin verrattuna. Tieliikennekeskuksessamme pidetään huolta ympäri vuorokauden, että lisääntyvistä erikoiskuljetusmääristä huolimatta tieliikenne säilyy sujuvana ja turvallisena kaikille tiellä liikkuville.

Jaa