Hyppää pääsisältöön
Tieliikennekeskuksen näyttöjä ja päivystys

Eliel Saarisen tien tunnelin kumipyöräliikenne Fintrafficin tieliikenneohjauksen vastuulle: joukkoliikenteen solmukohdan operointi alkanut jouhevasti ja katse suuntaa jo tulevaisuuteen

Sanotaan, että Helsingissä pääsee kaikkialle ilman autoa – avain tähän on toimiva joukkoliikenne. Yksi Helsingin joukkoliikenteen merkittävistä solmukohdista on Eliel Saarisen tien tunneli, jonka operointi siirtyi Fintrafficin tieliikenteenohjaukselle muutama kuukausi sitten. Miten operointi on lähtenyt liikkeelle ja mitä kaikkea uutta on luvassa? Siitä meille kertoo Fintrafficin liikennekeskuspäällikkö Kari Tarkki.

Helsingin kaupunki on hiljattain panostanut 2000-luvun alkupuolella rakennetun Eliel Saarisen tien tunnelin läpi kulkevien raiteiden rakentamiseen sekä tienvarsiteknologian korjausinvestointeihin. Muutostöiden yhteydessä tieliikenteen operointi siirtyi samalla Fintrafficin tieliikenteenohjauksen vastuulle.

Eliel Saarisen tien tunnelissa liikennöivät tällä hetkellä taksit ja kaksi eri linja-autolinjaa. Lisäksi tunnelissa on kevyen liikenteen väylät, joita pitkin jalankulkijat pääsevät mm. tunnelin sisällä sijaitseville linja-autopysäkeille. Tunnelin yläpuolella kohoaa myös kaikille pääkaupunkiseudun junaliikennettä käyttäville tuttu Huopalahden asema, jonka kautta kulkee rantaradan ja lentokentän raideliikenne. Turhaan ei Eliel Saarisen tien tunnelista puhutakaan pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen yhtenä merkittävimpänä solmukohtana.

- Helsingin kaupunki omistaa tunnelin sekä vastaa sen tekniikasta ja kunnossapidosta. Operointityömme tunnelissa on käynnistynyt perehdytysjakson jälkeen suunnitellusti ja liikenne on sujunut jouhevasti. Meidän tehtävämme tieliikenteenohjauksessa on siis pitää huoli siitä, että tieliikenne sujuu tunnelissa turvallisesti ja sujuvasti ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä. Huolehdimme muun muassa tunneliin liittyvästä tiedottamisesta sekä olemme tiedonvaihdon solmukohta erilaisissa poikkeustilanteissa, kuten onnettomuuksissa, kertoo Fintrafficin tieliikennekeskuksen päällikkö Kari Tarkki.

Raide-Jokeri tiivistää tulevaisuudessa yhteistyötä

Eliel Saarisen tien tunnelin läpi ajavalla runkolinja 550:llä kulkee linja-autolla päivittäin lähes 40 000 matkustajaa. Vuonna 2024 tämän linjan tulee korvaamaan Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja Raide-Jokeri. Muutos mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien kuljettamisen sekä parantaa poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa. Käyttöönoton jälkeen tunnelin operointi tapahtuu kahden eri toimijan valvomoista käsin.

- Raide-Jokerin käyttöönoton jälkeen tunnelin raideliikenteen operoinnista vastaa Helsingin kaupungin liikennelaitos, kun taas kumipyörillä kulkeva liikenne, kuten taksit ja jäljelle jäävä linja-autolinja pysyvät Fintrafficin tieliikenteenohjauksen operoitavina. Tämä tuo mukanaan uudenlaisia toimintamalleja, sillä yleensä tunneleiden operointityö tapahtuu yhden tahon toimesta ja yhden järjestelmän kautta. Kahden valvomon malli on meille uusi ja mielenkiintoinen toimintatapa, jota lähdemme yhteistyössä työstämään jatkossa eteenpäin, pohtii Tarkki.

Yhteistyötä kahden valvomon välillä on tehty pääkaupunkiseudulla jo pitkään esimerkiksi eri liikenteellisten häiriötilanteiden hoidossa. Nyt yhteistyö kuitenkin syvenee entisestään Raide-Jokerin käyttöönoton myötä, ja siinä korostuu erityisesti sujuvan tiedonsiirron merkitys.

- On hyvä, että valvomomme sijaitsevat fyysisesti samassa tilassa, sillä tunneliympäristössä molempien tahojen toiminta vaikuttaa suoraan toiseen ja tiedon on kuljettava nopeasti. Olemme uuden äärellä ja tunnelmat ovat ennen kaikkea positiivisen odottavat, summaa Tarkki tulevaa.

Jaa