Kokkolan satama on Suomen suurin raideliikennesatama, jonka kautta kulkee vuosittain noin neljästä seitsemään miljoonaa tonnia tavaraa. Suurin osa sataman tavaraliikenteestä kulkee raiteilla. Sataman yksityinen raideyhteys sekä tehokkaat junavaunujen purkulaitteet ja kuljettimet varmistavat erikoisterminaaleissa tehokkaan siirtymän maa- ja merikuljetusten välillä. Fintrafficin D/S POLO tukee sataman päivittäistä toimintaa nyt myös raiteilla.
Kokkolan satama on Suomen suurin irtotavara- eli bulk-satama, suurin raideliikennesatama sekä kaivannaisteollisuuden ykkössatamamme. Kokkolan satamakokonaisuus muodostuu kolmesta itsenäisesti toimivasta satamasta: Kantasatamasta, Syväsatamasta ja Hopeakiven satamasta. 14,2 metrin väylä mahdollistaa liikennöinnin myös Panamax- ja Cape Size -luokan laivoilla. Rautatie johtaa suoraan satamaan, josta löytyy myös Suomen ainoa junavaunujen kaatolaite eli RWTT. Terminaalin kautta voidaankin purkaa junia jopa 1 500 tonnin tuntikapasiteetilla.
Kokkolan satamalla on jo usean vuoden ollut käytössään Fintrafficin D/S POLO -palvelu, jonka kautta hoituvat esimerkiksi laiturisuunnittelu, nosturien varaukset sekä palvelutilaukset. Nyt palvelu on laajennettu kattamaan myös raidesuunnittelu, millä varmistetaan mahdollisimman turvallinen ja sujuva yksityisradan vaihtotyöliikenne ja ratakapasiteetin hallinta.
”Yksityisraiteiden liikenne on erittäin tiukasti säänneltyä, ja raiteiden käyttöä ohjaavat sekä EU:n rautatiedirektiivin mukainen raideliikennelaki että palvelupaikkaa koskevat EU-asetukset. Raideliikenteessä turvallisuus on ehdottomasti ykkössijalla. Koska satamallamme on yli 22 km yksityistä raideosuutta hallittavana, on luonnollista, että raideliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta kehitetään rinnakkain muiden ydintoimintojemme rinnalla. Erityisesti vaarallisten aineiden kuljetukset vaativat erityistä valvontaa ja turvallisuusohjeiden noudattamista, jotta riskit minimoidaan”, taustoittaa Kokkolan sataman kehityspäällikkö Jyrki Roukala.
Keskiössä yhteinen tilannekuva
Noin 30 000 junavaunun vuosittainen lastaaminen ja purkaminen näkyy Kokkolan satama-alueella vilkkaana raideliikenteenä. Tilannekuvaa rataosuudella tarvitsevat sataman ohella satama-alueella toimivat palvelupaikan tarjoajat, isot teollisuustoimijat ja logistiikkayritykset, kuten VR Logistiikka, Rauanheimo, Boliden Kokkola, Yara Suomi ja Wibax, sekä esimerkiksi rataverkon kunnossapito.
Yhteinen tilannekuva on tärkeää raideliikenteen sujuvuuden ja palveluiden onnistumisen kannalta. D/S POLOn raidesuunnittelutyökalusta löytyvätkin tiedot paitsi ratakapasiteetin käytöstä, niin myös rataverkon lastaus- ja purkutiedot sekä kunnossapitotyöt.
”D/S POLO on satama-alueellamme käytössä jo 150 käyttäjällä, ja se on osoittautunut hyväksi työkaluksi monikäyttäjäympäristöön. Ratakapasiteetin ohella POLO tuo hyötyjä erityisesti vaativaan talvikauteen, jolloin siitä saadaan helposti tiedot radan talvikunnossapidon tilanteesta. Isossa kuvassa POLO tarjoaa meille myös runsaasti omia tulevaisuuden tarpeitamme tukevia kehitysmahdollisuuksia, kuten ratainfran ja liikennöinnin mallintamista sekä satamatoimijoiden välisen tiedonvaihdon ratkaisuja, mikä tukee strategiaamme jatkuvasti kehittyvästä satamatoiminnasta”, summaa Jyrki Roukala.
Lisätietoja Kokkolan satamasta löydät täältä.