Hyppää pääsisältöön

Auton perässä peräkärry tai venetraileri? Kysy nämä kolme turvallisuuskysymystä ennen kuin lähdet liikkeelle

Syksy tekee jälleen tuloaan, ja Suomi palailee hiljalleen takaisin arkeen. Kesälomakauden loppuminen näkyy myös liikenteessä: maanteillä kuljetetaan nyt vesiltä nostettuja veneitä, mökkitavaroita ja muita peräkärrykuormia kesän jäljiltä. Ennen kuin lähdet peräkärryn kanssa liikenteeseen, pysähdy hetkeksi ja kertaa nämä kolme tärkeää turvallisuusnostoa.

1. Onko peräkärry liikennekelpoinen ja kiinnitetty huolellisesti vetoautoon?

Liikenneturvallisuus alkaa jo ennen auton käynnistämistä. Ennen matkaan lähtöä varmista, että peräkärryn tai venetrailerin valot, vilkut ja sähköjärjestelmät toimivat moitteettomasti, jotta muu liikenne pystyy ennakoimaan liikkeesi. Älä unohda myöskään renkaita.

”Muista tarkistaa erityisesti sähköt: peräkärryn pistokkeen on oltava kunnolla kytketty, johdot ehjät ja valojen toimittava, jotta muut tielläliikkujat näkevät ja ennakoivat liikkeesi. Myös renkaiden tulee olla kunnossa ja paineiden kuormaan sopivat. Varmista lisäksi, että peräkärryn tai venetrailerin vetopää on kunnossa ja pysyy varmasti lukittuna ajon aikana”, muistuttaa Fintrafficin tieliikenteenohjauksesta yksikönpäällikkö Eero Sauramäki.

2. Ovatko tavarat tai vene kuormattu turvallisesti?

Peräkärryn kuormasta putoavat tai laitojen yli roikkuvat tavarat ovat iso riski muulle liikenteelle -  erityisesti äkkijarrutustilanteissa ja mutkissa. Kiinnitä tavarat tai vene kuormaukseen tarkoitetuilla ehjillä sidontavälineillä niin, ettei kuorma pääse liikkumaan ajon aikana mihinkään suuntaan. Tavarat tulee sitoa kiinni silloinkin, kun käytössä on kuomullinen peräkärry. Lisäksi pöllyävä kuorma tulee peittää.

"Peräkärry tulee aina kuormata hieman etupainoiseksi siten, että vetoaisasta kohdistuu auton vetokoukkuun alaspäin suuntautuva voima. Painavimmat tavarat kannattaa sijoittaa mahdollisimman alas ja lähelle perävaunun akselia tai akseleita. Takapainoinen kuormaus on vaarallinen, sillä se nostaa vetoauton takaosaa ylöspäin vähentäen vetoauton takapyörien pitoa ja vaikeuttaen ajoneuvoyhdistelmän hallintaa. Kuorman painopiste on liian takana, jos peräkärry lähtee kippaamaan taaksepäin, kun se irrotetaan vetokoukusta", jatkaa tarkastaja Antti Ojala Traficomista.

Peräkärryn kuorma ei saa ylittää peräkärryn laitoja sivusuunnassa, ellei kyseessä ole veneen kuljetus. Jos kuorma ulottuu yli metrin peräkärryn takaosan yli, sen päähän on laitettava selkeä lippu, joka pimeällä ajettaessa tulee myös valaista. Takaa kuorma saa ulottua enintään kahden metrin verran peräkärryn takaosan yli.

Muista myös, että vaikka kuorma olisi sidottu oikein ennen matkaa, sidonta saattaa löystyä ajon aikana. Erityisesti pidemmillä ajomatkoilla kannattaakin pysähtyä välillä tarkistamaan, että kuorma pysyy turvallisesti ja tiukasti kiinni.

3. Tunnetko olosi varmaksi kuorman kanssa tien päälle lähtiessäsi?

Kuljettajana sinun on hyvä huomioida, että peräkärryllä on vaikutusta auton pysähtymismatkaan ja ajovakauteen erityisesti silloin, kun ajetaan kovemmilla nopeuksilla. Peräkärry myös hidastaa auton kiihtymistä. Jos olo tuntuu epävarmalta, kannattaa kärryn kanssa ajamista harjoitella turvallisella alueella ennen tien päälle lähtöä.

"Peräkärryn tai venetrailerin kanssa ajettaessa rauhallisuus on valttia. Kun vedät kevytperävaunua esimerkiksi 100 km/h, huomaat, että yhdistelmän pysähtymismatka pitenee, ajovakaus heikkenee ja äkillisten väistötilanteiden hallinta on jo vaikeampaa. Äkkinäiset liikkeet, liian kovat tilannenopeudet ja turhan niukat turvavälit ovatkin omiaan nostamaan onnettomuusriskiä. Kuljettajalta tarvitaan siis erityistä valppautta ja tilannetajua", alleviivaa Eero Sauramäki.

Varmista myös, millaista kuormaa voit vetää autollasi. Suurimmat sallitut perävaunumassat voit tarkistaa vetoauton rekisteröintitodistuksesta tai Traficomin Oma asiointi -palvelusta.

Jaa