Hyppää pääsisältöön

ATSEP-suoritustodistuksia uusille valmistuneille

Tammikuussa lennonvarmistustekniikan päivillä jaettiin uusille ATSEP-henkilöille suoritustodistuksia. Todistuksen saajia oli tänä vuonna enemmän, sillä koronapandemian takia yhteisiä tilaisuuksia ei ole voitu järjestää eikä todistuksia ole jaettu kolmeen vuoteen.

Tilaisuus oli itsessään paljon odotettu palautuminen normaaliin, kun lähes kaikki lennonvarmistustekniikan henkilöt ympäri Suomea pääsivät tapaamaan toisiaan.

Tilaisuudessa käytiin läpi monia aiheita mm. merkittäviä tulevia lennonvarmistustekniikan kehitysnäkymiä, jotka edellyttävät jälleen lisää koulutusta, mikä koetaan hyvin positiivisen asian lennonvarmistustekniikan piirissä.

Todistukset jaettiin yhteensä 17 ATSEP-koulutuksen suorittaneelle henkilölle. Lennonvarmistuksen ATSEP-henkilöt (sanoista Air Traffic Safety Electronic Person) suunnittelevat, hankkivat ja ylläpitävät teknisiä lennonvarmistusjärjestelmiä, joiden avulla lennonjohtajat pystyvät antamaan lennonjohtopalvelua ja lentokoneet voivat navigoida ja laskeutua erilaisissa sääolosuhteissa turvallisesti.

”Ilahduttavaa on se, että koulutukset on onnistuttu järjestämään kuluneen kolmen vuoden aikana suluista huolimatta. Lennonvarmistuksen teknistä peruskoulutusta ei ole saatavilla Suomessa, vaan sitä varten on lähdettävä ulkomaille. Kaiken keskellä olemme pystyneet huolehtimaan siitä, että uusia ATSEP-osaajia on pystytty kouluttamaan myös pandemian aikana”, kertoo Fintrafficin lennonvarmistuksen kelpoisuus- ja koulutuspäällikkö Hannu Valtonen.

Useiden järjestelmien koulutusta sekä Suomessa että Prahassa

ATSEP-koulutettavat käyvät EU-asetusten vaatiman peruskoulutuksen Prahassa sijaitsevassa koulutuskeskus CANI:ssa (Czech Air Navigation Institute). Alkuun oppilaitoksessa käydään läpi toimialan perusteet, jonka jälkeen Prahassa suoritetaan vielä erilaista teknologiaa sisältävät ns. Qualifications –osiot. Yhteensä Prahan koulutus kestää 5-9 viikkoa.

Prahan jälkeen koulutus jatkuu yleensä Suomessa, jossa opiskelu keskittyy teknisiin laitejärjestelmiin, joita on noin 45 eri tyyppiä. Jokaiseen näistä vaaditaan oma kelpoisuus, joka edellyttää mm. näyttökoetta. Yleensä yhdellä ATSEPilla on 5-15 erilaista kelpoisuutta eri järjestelmiin, mutta henkilö voi myös keskittyä yhteen järjestelmäkokonaisuuteen ja erikoistua siihen syvemmälle. Kaiken kaikkiaan ATSEP-koulutus kestää harjoitteluineen noin vuoden.

Työssään ATSEP-henkilöiden on tärkeä ymmärtää laajasti lennonvarmistuksen ja lentoasemien toimintaympäristöä sekä lennonjohtajien ja lentäjien työtä ja lisäksi tuntea myös lentokoneiden järjestelmiä, jotka tukeutuvat maassa toimiviin lennonvarmistuslaitteisiin ja -palveluihin. Työkenttään kuuluvat mm. tutkat, navigointijärjestelmät, radiot sekä laajat tietotekniset järjestelmät, tietoverkot ja tele- ja datayhteydet koti- ja ulkomaisiin lennonvarmistuspalveluntarjoajiin. Kaikkia näitä tarvitaan ilmatilan turvalliseen hallintaan, jotta lentokoneet pääsevät turvallisesti perille.

Jaa