Hyppää pääsisältöön

ATSEP-henkilöt huolehtivat lennonvarmistuksen teknisten järjestelmien koko elinkaaresta – kansainvälisyys näkyy koulutuksessa ja tulevaisuuden työtehtävissä

Perjantaina 12.11. vietetään vuosittaista kansainvälistä ATSEP-päivää! Tiedätkö, mitä nämä lennonvarmistuksen tekniikan taitajat tekevät, millaisia ominaisuuksia työssä tarvitaan ja kuinka kansainvälisyys tulee korostumaan työssä tulevaisuudessa?

ATSEP tulee sanoista Air Traffic Safety Electronic Person. Nämä henkilöt suunnittelevat, hankkivat ja ylläpitävät teknisiä lennonvarmistusjärjestelmiä, joilla lennonjohtajat antavat lennonjohtopalvelua sekä lentokoneet navigoivat ja laskeutuvat huonoissa sääolosuhteissa. Työssä on ymmärrettävä lennonjohtajien ja lentäjien työtä sekä tunnettava myös lentokoneiden järjestelmiä, jotka tukeutuvat maassa toimiviin lennonvarmistuslaitteisiin ja -palveluihin.

- ATSEP on se henkilö, joka tietää onko lennonvarmistuksen tekninen laite siinä kunnossa, että lentokoneet tai lennonjohto voivat käyttää sitä turvallisesti operatiiviseen toimintaan. He huolehtivat lennonvarmistuksen teknisten järjestelmien ja laitteiden koko elinkaaresta: suunnittelusta, hankinnasta, käyttöönotosta, vikakorjauksista ja määräaikaishuollosta sekä käytöstä poistamisesta. Ylläpitotyötä tehdään kaikkina vuorokauden aikoina yhteistyössä lennonjohdon kanssa siten, ettei lentoliikenteelle aiheudu haittaa. Käytännössä ATSEP-henkilöiden työkenttään kuuluvat mm. tutkat, navigointijärjestelmät, radiot sekä laajat tietotekniset järjestelmät, joita lennonjohto tarvitsee ilmatilan turvalliseen hallintaan ja lentokoneet turvalliseen perille pääsemiseen, kertoo Fintrafficin lennonvarmistuksen järjestelmäpäällikkö Hannu Valtonen.

Fintrafficin lennonvarmistustekniikassa työskentelee noin seitsemänkymmentä ammattilaista, joista teknisten järjestelmien ylläpitoon kelpuutettuja ATSEP-henkilöitä on noin kuusikymmentä. Pääosa heistä työskentelee pääkaupunkiseudulla vastaten Suomen aluelennonjohdon ja Helsinki-Vantaan lentoaseman järjestelmistä ja laitteista. Lisäksi noin 15 henkilöä huolehtii lennonvarmistuksen tekniikasta lentoasemilla ympäri Suomen aina Maarianhaminasta Rovaniemelle.

Automaation lisääntyminen tuo tulevaisuudessa uusia mielenkiintoisia tehtäviä

ATSEP-henkilöiden arki on tiimityötä, jossa hyvät vuorovaikutustaidot ovat valttia. Lisäksi työssä vaaditaan yhä enemmän englannin kielen taitoa työn lisääntyvän kansainvälisen luonteen vuoksi. Kansainvälisyys korostuu tulevaisuudessa entisestään, sillä EU:ssa lennonvarmistuspalveluiden kilpailutus lisääntyy tuoden lisää mahdollisuuksia maarajat ylittäville palveluille.  Teknisten järjestelmien kehitys mahdollistaa jo nyt maasta ja paikasta riippumattoman lennonjohtotoiminnan, mikä lisää yhteistyömahdollisuuksia eri maissa olevien toimijoiden kesken.

- Viron kanssa yhteistyö nousee eurooppalaisittain katsottuna aivan uudelle tasolle ensi vuonna, kun osa maiden teknisistä lennonvarmistusjärjestelmistä sovitetaan yhteen toimiviksi siten, että ne mahdollistavat joustavan ilmatilan hallinnan molemmista maista. Lisäksi tällä hetkellä Suomen lennonvarmistuspalveluja tarjoava Fintraffic lennonvarmistus vastaa viiden lentoaseman lennonvarmistuslaitteiden ylläpidosta Ruotsissa, kertoo Valtonen.

Tulevaisuus tulee tarjoamaan mielenkiintoisia ja haastavia uusia tehtäviä, koska automaatio lisääntyy ja tekniset järjestelmät integroituvat maarajat ylittäviksi isoiksi kokonaisuuksiksi. Kasvavaa tarvetta tulee olemaan esimerkiksi tietoverkko-osaajista.

Mahdollisuus työskennellä kansainvälisesti samalla koulutuksella

ATSEP-henkilöiltä vaaditaan EU-asetuksen mukainen ATSEP-peruskoulutus, joka käydään tällä hetkellä ulkomailla. Sen jälkeen opiskelu keskittyy erilaisiin teknologioihin perustuviin teknisiin laitejärjestelmiin, joita on noin 45 eri tyyppistä. Jokaiseen näistä vaaditaan oma kelpoisuus. Yleensä yhdellä ATSEPilla on 5-15 erilaista kelpoisuutta eri järjestelmään, mutta henkilö voi myös keskittyä yhteen järjestelmäkokonaisuuteen ja erikoistua siihen syvemmälle.

ATSEP-henkilöiden työtä ohjaavat Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) ja Kansainvälisen siviili-ilmaisujärjestön (ICAO) määrittämät säädökset. Koulutus- ja kelpoisuusvaatimukset on tarkkaan määritelty EU-asetuksella. Suomessa lainsäädännön toteutumista valvoo Traficom. Koulutus harjoitteluineen kestää Suomessa vajaan vuoden, ja niitä järjestetään henkilöstötarpeen mukaan. Seuraava koulutus on alustavasti suunniteltu aloitettavaksi keväällä 2022.

Jaa