Hyppää pääsisältöön
Lennonjohtaja työssään

Asiakastyytyväisyys Fintrafficin lennonvarmistuksen palveluihin pysynyt tänäkin vuonna hyvällä tasolla

Sujuva, turvallinen ja ympäristöystävällinen lentoliikenne syntyy yhdessä. Siksi yhteistyö ilmailualan eri sidosryhmien kanssa on keskeinen osa Fintrafficin lennonvarmistuksen arkea. Tämän yhteistyön toimivuuden mittaamisessa ja palveluiden kehittämisen tukemisessa tärkeä työkalu on vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely. Vuoden 2024 vastausten perusteella Fintrafficin lennonvarmistuksen palvelut ovat pysyneet asiakkaiden silmissä tänäkin vuonna toimivina ja turvallisina. Mitä muuta vuoden 2024 kyselyn tulokset kertovat lennonvarmistuksen palvelun laadusta?

Fintrafficin lennonvarmistuksen vuosittainen asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin vuonna 2024 jo seitsemännen kerran. Palautetta kerättiin verkkopohjaisen kyselyn avulla monivalinta- ja arviointikysymyksillä, joiden lisäksi vastaajalla oli mahdollisuus antaa vapaamuotoista palautetta. Arviointi toteutettiin asteikolla 1 (erittäin heikko) – 5 (erinomainen).

- Olemme viime vuosina panostaneet tietoisesti asiakasyhteistyöhön tapaamalla eri sidosryhmiä säännöllisesti, kuulemalla heidän ajatuksiaan ja mielipiteitään sekä käymällä yhdessä läpi mahdollisia ratkaisuja yhteistyön parantamiseen läpi vuoden. Kysely on yksi osa tätä asiakaskeskeistä toimintamalliamme. Saimme tänä vuonna kyselystä paljon avoimia palautteita, joista olemme kiitollisia. Ne auttavat meitä pääsemään kehityskohteiden näkökulmasta asioiden ytimeen, kiittää johtaja Pasi Nikama Fintrafficin lennonvarmistuksesta.

Kyselyyn vastasi monipuolinen joukko ilmailualan toimijoita aina lennonvarmistuksen strategisista kumppaneista lentokouluihin sekä pienemmistä lentokenttäoperaattoreista yleisilmailun edustajiin. Vastaajien kokonaismäärä sekä lentäjien osuus vastaajista oli tänä vuonna hieman edellistä vuotta pienempi. Fintrafficin lennonvarmistuksen yleisarvosana yhteistyöstä puolestaan nousi hieman, ollen tänä vuonna tasan 4.0 (2023: 3.8).

Monia kehityskohteita viety jo eteenpäin edellisvuosien kyselyiden pohjalta

Turvallisuuskriittisenä organisaationa Fintrafficin lennonvarmistuksessa ollaan erittäin tyytyväisiä siihen, että asiakkaat kokevat kyselyn perusteella lennonvarmistuksen palvelut turvallisiksi. Lisäksi positiivista palautetta saivat esimerkiksi verkostolentoasemien toiminta ja palvelu sekä sotilasilmailun kokemus palvelun laadusta.

Monet asiakkaiden kyselyssä esiin nostamat kehityskohdat, kuten jatkuvan liu’un lähestymisiin liittyvät kehitystarpeet, CPDLC-palvelun tekniset haasteet sekä aluelennonjohdon ja Helsingin lennonjohdon yhteistyön kehittäminen, ovat jo työn alla Fintrafficin lennonvarmistuksen eri kehitysprojekteissa.

- Olemme tehneet käytännön muutoksia työmenetelmiin ja järjestelmiin palvelun tasalaatuisuuden parantamiseksi. Tarvetta Suomen ilmatilaan liittyviin muutoksiin pohditaan puolestaan tarkemmin Traficomin vetämässä Ilmatila2027-hankkeessa. Kyse on pitkäkestoisista kehitysprojekteista, joissa on edettävä askel kerrallaan ja seurattava tarkasti muutosten vaikuttavuutta, kertoo Nikama.

Fintrafficin lennonvarmistuksen tavoitteena on jatkuvasti parantaa palveluidensa sujuvuutta ja ennakoitavuutta asiakkaiden suuntaan. Ensi vuoden kyselyssä tullaankin paneutumaan mm. tarkemmin asiakkaiden kokemuksiin tähän saakka tehtyjen muutosten vaikutuksista lennonvarmistuksen palvelun laatuun.

Jaa