Fintrafficin raideliikenteenohjauksessa on aloitettu uuden kapasiteetinhallintajärjestelmän kehitystyöt. Tavoite on rakentaa käyttäjien tarpeita paremmin vastaava järjestelmä, joka olisi nykyistä helppokäyttöisempi ja ketterämpi. Hankkeella korvataan elinkaarensa päässä oleva nykyinen järjestelmä.
Rautatieliikenteen toimijat hakevat kapasiteetinhallintajärjestelmän avulla aikatauluja junilleen. Pyynnöt käsitellään järjestelmässä, minkä jälkeen junan aikataulu vahvistuu ja sen ajamiseksi varataan rataverkolta tilaa. Tällä hetkellä tämä hakemustyö vaatii paljon osaamista ja pikkutarkkaa muistinvaraista työtä. Uuden järjestelmän automaation ja uudenlaisten toimintojen avulla voidaan tukea hakemusten tekemistä ja käsittelyä. Tämän lisäksi uusi järjestelmä sekä samalla muuttuvat prosessit mahdollistavat jatkossa esimerkiksi kapasiteetin hakemisen ja muokkaamisen nykyistä joustavammin liikennöintitarpeiden muuttuessa. Tämä helpottaa erityisesti tavaraliikenteessä asiakastarpeisiin reagointiin.
"Uuden järjestelmän nimi on Sofia, joka kuvastaa sitä viisautta, joka uuteen järjestelmään halutaan rakentaa. Kehitystä tehdään ketterin menetelmin, mikä mahdollistaa muutosten tekemisen suunnitelmiin tarpeiden muuttuessa tai tarkentuessa. Projekti on lähtenyt hyvin liikkeelle osaavien kehittäjien kanssa. Porukasta on muodostunut nopeasti tiimi, jossa yhdessä tekeminen sujuu mainiosti", kertoo sovelluspäällikkö Teemu Sirkiä Fintraffic Raiteelta.
Järjestelmän kehitystyössä on kokeilussa uudenlainen toimintamalli, jossa tuotepäällikkö ja arkkitehti tulevat Fintrafficista sen sijaan, että koko kehitystiimi tulisi talon ulkopuolelta tai hankinnassa olisi kilpailutettu valmis järjestelmä. Fintraffic on mukana päivittäisessä tekemisessä sekä vastaa esimerkiksi arkkitehtuurilinjauksista, vaatimusmäärittelyistä ja työjonon hallinnasta. Kehitystiimissä on mukana Fintrafficin asiantuntijoiden lisäksi viisi kehittäjää, käyttöliittymäsuunnittelija ja testausasiantuntija Futurice Oy:ltä.
"Yhteistyö Fintrafficin kanssa on ollut sujuvaa heti hankinnasta alkaen aina järjestelmän kehitystyöhön asti. Projektiin on saatu positiivinen ja innostunut ilmapiiri, jossa asioiden edistäminen sujuu mutkattomasti yhdessä. Fintrafficin tarjoama laaja perehdytys substanssiin antoi meille erinomaiset lähtökohdat, ja tiimimme on ollut tyytyväinen sekä projektin sisältöön että tapaan, jolla yhteistyö on rakentunut. On ilo tehdä töitä yhdessä näin motivoituneessa porukassa", kertoo liiketoimintajohtaja Sami Räsänen Futuricelta.
Järjestelmän ensimmäisiä pilotointeja päästään tekemään vuonna 2026. Tuotantokäyttöön ensimmäiset kokonaisuudet on tarkoitus saada vuoden 2027 aikana.