Hyppää pääsisältöön

ORMOBASS

Operational R-mode Baltic Sea System to support resilient navigation 

Alusten paikanmäärityksen tukeutuminen lähes pelkästään satelliittipohjaisiin GNSS-paikanmääritysmenetelmiin on yleisesti tunnistettu riskitekijä merenkulussa. Itämerellä matalat ja karikkoiset vedet kasvattavat onnettomuusriskiä entisestään. Ympäristönsuojelullisesta näkökulmasta IMO on luokitellut Itämeren erityisen herkäksi merialueeksi (PSSA), jossa onnettomuuksien vaikutus on erityisen suuri. ORMOBASS-hanke pyrkii vastaamaan näihin haasteisiin kehittämällä satelliiteista riippumatonta R-mode (Ranging mode) -paikannusjärjestelmää Itämerelle.   

Mikä R-mode on ja miten se toimii? 

R-mode on paikannusjärjestelmä, joka tarjoaa luotettavan vaihtoehtoisen paikannusratkaisun tilanteessa, jossa satelliittipaikannusjärjestelmiin kohdistuu tahatonta tai tahallista häirintää. R-mode käyttää signaalien lähettämiseen olemassa olevia merenkulun radiojärjestelmiä, kuten MF- tai VDES (VHF data exchange system) -verkkoa. Vastaanotettuaan aikaleiman ja lähetysaseman sijainnin sisältävän R-mode-signaalin aluksen vastaanottolaitteisto laskee signaalin kulkemiseen kuluneen ajan perusteella etäisyytensä lähetysasemaan. Kolmen eri aseman lähettämän signaalin perusteella voidaan määrittää aluksen sijainti trilateraatiomenetelmällä. Kyseessä on siis terrestriaalinen järjestelmä, jonka toimintaperiaate on saman tyyppinen kuin ennen 2000-lukua käytössä olleessa Decca-järjestelmässä.   

Mitkä ORMOBASS-hankkeen tavoitteet ovat? 

EU Interreg Baltic Sea Region -ohjelman rahoittamassa ORMOBASS-hankkeessa jatketaan aiemmissa monikansallisissa hankkeissa aloitettua Itämeren alueen R-mode-järjestelmän kehitystyötä. Hankkeen päätavoitteena on toteuttaa toimiva R-mode-verkko, joka kattaa Itämeren alueen Kielin kanavalta Suomenlahdelle, ja testata sen toimintaa alusten kanssa. Verrattuna aiempiin hankkeisiin ORMOBASS-hankkeessa tullaan parantamaan R-mode-verkon saatavuutta ja signaalin laatua sekä kehittämään soveltuva vastaanottolaitteisto aluksille. 

Toinen tärkeä tavoite on kehittää uusi häiriötietojärjestelmä, joka R-mode-signaalien avulla monitoroi satelliittipaikannusjärjestelmän luotettavuutta ja varoittaa käyttäjiä satelliittipaikannuksen häiriöistä.  

Kolmantena tavoitteena on edistää aiheeseen liittyvää standardointia tarjoamalla uutta ja arvokasta tietoa mm. IALA:n, IMO:n ja ITU:n käyttöön. Kansainvälisen standardoinnin avulla halutaan varmistaa järjestelmien yhteensopivuus ja kehitystyön sujuvuus jatkossa. 

Fintraffic meriliikenteenohjauksen rooli hankkeessa

ORMOBASS-hankkeessa aiempi R-mode-testiverkko laajenee Suomenlahdelle. Fintraffic modifioi kaksi nykyistä DGPS-asemaa R-mode/MF-lähetysasemiksi ja integroi kolme VHF-taajuuksilla toimivaa testikäytössä olevaa VDES-lähetysasemaa R-mode-verkkoon. 

Fintrafficin keskeiset vastuut hankkeessa kohdistuvat GNSS-häiriötietojärjestelmän kehittämiseen ja pilotointiin. Häiriötietoa tullaan keräämään sekä maajärjestelmästä rajapinnan kautta, että aluksilta uuden yhdistetyn R-mode/GNSS-laitteiston avulla. Fintraffic toteuttaa uuden palvelun, jonka avulla tietoa häiriöistä voidaan toimittaa suoraan alusten R-mode-laitteille, tarjota merivaroituksina tai hakea palvelun verkkosivuilta.  

Tietoa projektista:

  • EU- INTERREG -projekti,  BALTIC SEA REGION -ohjelma 
  • Kesto: 1.11.2023 -31.10.2026 
  • Kokonaisbudjetti: 3 604 583,30 eur  
  • Fintrafficin budjetti 609 770,00 eur 

Hankepartnerit: 

  • German Federal Waterways and Shipping Administration (DE) 
  • Swedish Maritime Administration (SE)  
  • Federal Maritime & Hydrographic Agency of Germany (DE) 
  • Väylävirasto (FI) 
  • Estonian State Fleet (EE) 
  • German Aerospace Center (DE) 
  • National Institute of Telecommunications (PL)  
  • RISE Research Institutes of Sweden (SE) 
  • Gutec AB (SE) 
  • Kongsberg Maritime AS, Seatex (NO
  • NavSim Poland Ltd. (PL) 
  • Alberding GmbH (DE) 
  • Fintraffic VTS (FI) 

Yhteistyökumppanit: 

  • Danish Maritime Authority (DK) 
  • Maritime office in Gdynia (PL) 
  • The International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Association (IALA) 
  • P.U.M. UNIPIL Ltd (PL)
  • Traficom (FI) 
  • Norwegian Coastal Administration (NO) 

Lue lisää hankesivuilta.