Hyppää pääsisältöön

Vastuullinen työpaikka

Tavoitteenamme on olla erinomainen ja vastuullinen työpaikka. Vastuullisuus näkyy meillä hyvässä johtajuudessa, uudistumiskyvyn varmistamisessa ja arvostavassa yrityskulttuurissa. Teemme yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä, jossa jokaisen työpanos on tärkeää työtehtäviin ja titteleihin katsomatta.

Olemme mukana Oikotien ”Vastuullinen työpaikka” -yhteisössä ja teemme pitkäjänteistä kehittämistyötä vastuullisen työpaikan seitsemän periaatteen edistämiseksi. 

Vastuullisen työpaikan periaatteet:

1. Kunnioitamme työnhakijaa

  • Viestimme vuorovaikutteisesti, inhimillisesti ja selkeästi työnhakijoillemme.
  • Rekrytointitoimintaa ohjaavat yhteiset rekrytoinnin pelisäännöt. Rekrytoitaessa uusia osaajia taloon valitsemme aina tehtävään parhaiten soveltuvimman ikään, sukupuoleen, etniseen taustaan tai muuhun vastaavaan seikkaan katsomatta.
  • Työpaikkailmoituksissamme tavoitteenamme on antaa mahdollisimman kattava ja todenmukainen kuva haettavasta tehtävästä
  • Meille jokainen hakija on arvokas ja painotamme rekrytoinneissamme sitä, ettei riitä, että me valitsemme työntekijän vaan työnhakijan tulee myös valita meidät.
  • Viestimme asianmukaisesti rekrytoinnin etenemisestä – myös siinä tilanteessa, ettei hakija tule valituksi paikkaan.

2. Perehdytämme työhön kunnolla

  • Tarjoamme työhön tarvittavan perehdytyksen ja tukea itsenäisen työskentelyn alkaessa.
  • Olemme laatineet kattavat ohjeistukset ja perehdyttämispohjat esihenkilöille ja uudelle työntekijälle. Uudelle työntekijälle nimetään heti työsuhteen alussa myös kummi, joka tukee perehdyttämisvaiheessa. Järjestämme säännöllisesti uuden työntekijän perehdytyspäiviä ja hyödynnämme jatkossa myös verkko-oppimisympäristöä perehdytyspolkujen rakentamisessa, jolla varmistamme tasalaatuisen sekä ajasta riippumattoman perehdyttämisen. 

3. Esihenkilömme ovat työntekijöitä varten

  • Työntekijöillemme on selkeää oman esihenkilön rooli ja käytettävyys. Esihenkilömme ovat koulutettuja auttamaan ja tunnistamaan ennakoivasti työntekijöiden kohtaamia ja esiintuomia haasteita.
  • Yhtenä strategisena ohjelmanamme on osaaminen, johtaminen ja yrityskulttuuri. Hyvä johtaminen pitää sisällään muun muassa yhdenvertaisen ja oikeudenmukaisen kohtelun. Esihenkilöiden tietoisuutta ja osaamista kehitetään aktiivisesti muun muassa esihenkilövalmennusten kautta.
  • Pyrimme siihen, että esihenkilötyömme on ihmislähtöistä, kuuntelevaa ja läsnäolevaa. Esihenkilöt näkyvät työntekijöidemme arjessa sekä ovat kiinnostuneita työpaikan päivittäisistä tapahtumista.
  • Pidämme huolen, että esihenkilöillämme on valmiudet antaa työntekijöille palautetta rakentavasti ja säännöllisesti ja kehitämme palautekulttuuriamme aktiivisesti.
  • Järjestämme kuukausittain esihenkilökoulutuksia erilaisten johtamisen teemojen ympärillä.
  • Kattavan esihenkilöiden kouluttamisen lisäksi meillä on esihenkilötyötä tukeva esihenkilön työkalupakki ja järjestämme mentorointiohjelmia sekä esihenkilöiden lukupiirejä.
  • Mittaamme esihenkilötyön laatua ja arvojemme toteutumista vuosittaisella Pulssi-henkilöstökyselyllä.

4. Tarjoamamme työ on merkityksellistä, jossa saa kehittyä

  • Teemme yhteiskunnallisesti merkityksellistä työtä, jossa jokaisen työpanos on tärkeää työtehtäviin ja titteleihin katsomatta. 80% henkilöstöstämme kokee tekevänsä merkityksellistä työtä.
  • Olemme vahvasti sitoutuneita arvoihimme turvaamme, välitämme, näytämme suuntaa ja yhdessä. Arvot näkyvät meillä niin arjessa kuin johtamisessa, tavassa jolla kohtaamme toisemme. Arvot on luotu yhdessä henkilöstön kanssa.
  • Yrityskulttuurimme pohjautuu arvoihimme, hyväksyvään kohtaamiseen, avoimuuteen ja ​yhdessä tekemiseen sekä on ratkaisukeskeistä, tukee innovatiivisuutta, ​jatkuvaa parantamista ja kykyä uudistua.​
  • Työnantajana mahdollistamme työntekijän kehittymisen ja jatkuvan oppimisen. Osaamisen kehittäminen on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä. Tuemme henkilöstömme osaamisen kehittämistä monipuolisella keinovalikoimalla, joka on jaettu työssä oppimisen keinoihin, ohjaukseen ja tukeen sekä koulutukseen ja opiskeluun.
  • Henkilöstön kanssa käydään säännöllisesti kehitys-, tavoite- ja tuloskeskustelut.
  • Meillä on mm. konsernin sisäiset mentorointi- ja vaihto-oppilasohjelmat

5. Puutumme syrjivään kohteluun heti

  • Kohtelemme työntekijöitä oikeudenmukaisesti palkkauksen, työtehtävien ja roolien suhteen. Meillä kannustetaan jokaista olemaan oma itsensä, emmekä syrji ketään. Työntekijöille on selkeästi viestitty, kuinka he voivat välittää tietoa kohtaamistaan epäkohdista. 
  • Olemme kaikki erilaisia ja meillä jokainen saa olla oma itsensä. Tiedostamme, että yhdenvertainen ja oikeudenmukainen kohtelu on hyvinvoivan työyhteisön perusta.
  • Meillä on nollatoleranssi epäasialliseen kohteluun ja häirintään ja mittaamme mm. Pulssi-henkilöstökyselyssä koettua epäasiallista kohtelua. Epäasialliseen kohteluun puututaan. Haluamme olla niin fyysisesti kuin psyykkisesti terveellinen ja turvallinen työpaikka kaikille työntekijöillemme.
  • Olemme myös mukana Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n "Työ ei syrji" -kampanjassa varmistamassa, että työntekijämme tuntevat tulevansa kohdelluksi oikeudenmukaisesti.

6. Huolehdimme työntekijöidemme hyvinvoinnista

  • Työpäivien pituudet ja resursointi suunnitellaan niin, että ne mahdollistavat jaksamisen työssä ja etteivät työntekijät ylikuormitu. Meillä kuunnellaan työntekijää ja joustetaan elämän eri vaiheissa.
  • Elämässä voi tapahtua kaikenlaisia käänteitä, jotka saattavat vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin sekä jaksamiseen myös työpaikalla. Ymmärrämme työntekijöidemme erilaiset elämäntilanteet ja tuemme mahdollisuuksien mukaan työn ja yksityiselämän yhteensovittamista.
  • Pyrimme edistämään työajan joustoja, mikä näkyy käytännössä mm. mahdollisuutena toivoa työvuoroja, liukuvana työaikana ja hybridityömahdollisuutena toimistotyössä, mahdollisuutena hakea osa-aikaista työaikaa tai esimerkiksi opintovapaata.
  • Sitoudumme työntekijöittemme hyvinvoinnin, sekä työterveyden ja jaksamisen edistämiseen. Meillä on laajat työterveyspalvelut, matalan kynnyksen mielenhyvinvointipalvelut, kattavat henkilöstöedut liikunta-, kulttuuri- ja hierontapalveluineen, työsuhdepyörät ja työmatkatuki.         

7. Maksamme kohtuullista palkkaa

  • Palkka on tärkeä motivaatiotekijä, joka lisää myös työn merkityksellisyyden kokemusta. Työntekijän tulee saada palkka ajoissa ja oikein. Huolehdimme, että palkitsemisemme on reilua ja oikeudenmukaista, sekä toimimme aina lakien, TES:n ja muiden asetusten mukaisesti.
  • Huolehdimme, että palkitsemisemme on reilua ja oikeudenmukaista, sekä toimimme aina lakien, TES:n ja muiden asetusten mukaisesti.
  • Samanlaisessa asemassa olevien työntekijöiden palkat ovat vertailukelpoisia ja yhdenvertaisia.
  • Palkkausjärjestelmämme koostuu palkan lisäksi kulloinkin voimassa olevan kokonaispalkitsemispolitiikan mukaisista palkitsemisen elementeistä kuten: tulospalkkiot, kertapalkkiot, henkilöstöedut, henkilöstön muistaminen ja projektipalkkio.

 

Katso mitä Maria ja Max pohtivat Fintrafficista Vastuullisena työnantajana.